Fjällfiske 2008 dag 3

Efter sent flugfiske dagen innan blev det ännu en lugn morgon. Dagens huvudtur skulle bli bäckmete efter bäcköring, vi började dock med att dra med hela gänget (brorsan hade hela sin familj med upp) till sjön där Jonas och jag inlett veckan,  för trevlig gemenskap/fiske. Vi hade hyfsat skönt väder och fårhållandevis lite mygg, så både brorsans ungar med fru stog ut  =).  Trots att fisket inte stog helt i centrum, levererade sjön som vanligt fin abborre när man väl försökte.
Brorsans ungar fångade sina första fiskar, och det är väl inte dåligt att inleda sin fiskekarriär med en abborre på 4hg?

Härligt att grilla nyfångad abborre över öppen eld!

Vi tog en liten tur ut med båten med en av brorsans ungar oxå, lyckades pricka in ett ordentligt nappryck med napp på varenda kast. Brorsans grabb tog flest av oss, och det riktigt lös i ögonen på honom! Bara att hoppas att han är fast nu! =)

Jag lyckades även kroka min största för denna tripp, en fin väläten abborre på 5hg

Efter det var det dags att dra sig hemmåt och packa för bäckmetet. Farfar vet ett ställe där det brukar finnas gott om dom, förra året fick jag 16st fina bäcköringar där.

Det som dock gör det hela mindre trevligt där längs bäcken är så klart myggen, det finns galna mängder där ute.

Efter en stunds vandring skymtade vi bäcken...

Just där bilden ovan är tagen är ett perfekt ställe för öringen, där bäcken bilder ett litet sel, vattensamling, där brukar de stå och lura. Något var dock underligt denna kväll, och det var inte frånvarande mygg, för mygg fanns det gott om. Däremot vägrade fisken nappa!

Tålamodet tröt rätt snabbt bland alla mygg när fisken lös med sin frånvaro. Det brukar normalt bara smälla till så fort man sänker ner masken i vattnet, nu hände ingenting, förutom att myggen attackerade som galningar. Brorsan lyckades iaf till sist kroka ett par stycken, jag hade inte ett enda napp...

Min kompis Jonas fick till slut upp en han med, och det kan jag väl bjuda på, hans första bäcköringsmete någonsin, vore ju tråkigt för'n att bli fisklös! =)

En ganska misslyckad bäcköringstur, och den enda turen på hela resan där jag inte var nöjd med fisket. Men så är det, man kan ju inte få allt, och för det mesta brukar betydligt fler dagar än en bjuda på dåligt fiske!

Fjällfiske 2008 Dag 2

Efter nattens äventyr med abborrefiske, vi var hemma runt 1, tog vi en liten sovmorgon och började dagen lugnt. Brorsan hade fått punktering på sin bil, så farsan och han skulle in till Vilhelmina på förmiddagen och fixa det.
Efter frukost bestämde dock Jonas och jag oss för att ta en liten kortare tur till det ställe där gransjöbäcken mynnar ut i Malgomajsjön. Det sägs att en del öring går upp från sjön och in i bäcken där, det finns oxå en del småabborre.

Vi lyckades lura ett par småabborrar och nån liten gädda, men öringen lös med sin frånvaro.
Vi bestämde oss ganska snabbt för att ta oss tillbaks hemåt och äta en god lunch som uppladdning inför kvällens flugfiske.

Planerna för kvällen var att åka till Kultsjöån och kroka öring på fluga. Vatten som jag endast passerat med bil tidigare, och aldrig fiskat i. Farsan hade dock varit där i samband med älgjakten och fångat en massa småöring.

Mycket riktigt, småöring fanns det gott om...

Och ja, jag var fräck nog att ta upp en, ville ju ha nåt på kvällsmackan =)

De var förvånansvärt starka de små rackarna, de större av de små kämpade på så att man nästan trodde att det var kilosfisk på gång. Lyckades förresten skåda just en sån, när jag vadade. Jag stötte fram den en bit framför mig, och den ställde sig med stjärten mot forsen och stog till synes perfekt för att kunna ta en förbipasserande fluga.
Med en puls på 240, skakningar i hela kroppen och hjärtflimmer var det dock svårt att få till ett bra kast. Det hela resulterade så klart i att hela fluglinan drogs ner före flugan, och så klart skrämde bort den vackra öringen.

Hur som helst hade vi en mycket trevlig käll med mycket napp, och god mat.

Det härliga med norrland och fiske på sommaren är de ljusa nätterna, vi var hemma vid 1-tiden även denna kväll.  Oförglömliga nätter!

Fjällfiske 2008 Dag 1

Efter en ca 7 timmar lång bilresa var vi äntligen framme i Rönnäs som ligger strax utanför Vilhelmina.
Fiskesugen som man var så orkade man självklart inte vänta tills nästa dag med fisket, så Jonas och jag drog iväg till en intilliggande liten skogssjö som hyser grov abbore, och dessutom mycket och nappvillig fisk.
Har endast fiskat där sommartid en gång förut, och då bjöds det på riktigt drömfiske efter abborre. Jiggfiske brukar vara det givna här, men eftersom jag är nyfrälst på popper var det en liten sådan som fick börja mitt fiske.
Redan i första kastet flög en gädda upp och tog betet på ett akrobatiskt sätt, härligt att se!  Ingen baddare, ca 1,5kg, men härligt ändå att ta på popper.

Det dröjde inte många kast innan nästa fisk var krokad, denna gången en abborre i fin matstorlek, ca 3hg.
Vetskapen om att det simmar mycket grövre abborrar än så i sjön gjorde mig bara ännu mer taggad.

Bara några minuter senare fick Jonas känna på att det finns fin abborre i sjön, han krokade då kvällens största på dryga 5hg.  Inget monster med denna sjöns mått mätt, men helt klart en mkt fin abborre.

Som om det inte räckte med att fisket var på topp, så fick vi dessutom se en älgko gå och beta längs vattnet. Ett smått magiskt ögonblick mitt ute i en norrländsk liten skogssjö, långt ifrån folk och fä. Älgen finns att skåda på bilden under här, dock lite svår att se. Syns i mitten av bilden, lite till vänster.

Totalt denna vackra kväll landades ca 20 abborrar med en medelvikt på ca 4hg, det landades även 6 gäddor och tappades många fiskar. En riktigt underbar start på en härlig fiskevecka!

Återkommer ang. dag 2 så snart som möjligt!

Fjällfiske 2008

Sådär, är tillbaks efter några härliga dagar uppe i Vilhelminafjällen. Vi hade bra fiske, trots att de stora rackarna uteblev.
Jag kommer att presentera fisket vi hade där upp dag för dag, med start med dag 1 idag.
Titta in lite senare under dagen!