Fjällfiske 2008 Dag 2

Efter nattens äventyr med abborrefiske, vi var hemma runt 1, tog vi en liten sovmorgon och började dagen lugnt. Brorsan hade fått punktering på sin bil, så farsan och han skulle in till Vilhelmina på förmiddagen och fixa det.
Efter frukost bestämde dock Jonas och jag oss för att ta en liten kortare tur till det ställe där gransjöbäcken mynnar ut i Malgomajsjön. Det sägs att en del öring går upp från sjön och in i bäcken där, det finns oxå en del småabborre. 
 

Vi lyckades lura ett par småabborrar och nån liten gädda, men öringen lös med sin frånvaro.
Vi bestämde oss ganska snabbt för att ta oss tillbaks hemåt och äta en god lunch som uppladdning inför kvällens flugfiske.

Planerna för kvällen var att åka till Kultsjöån och kroka öring på fluga. Vatten som jag endast passerat med bil tidigare, och aldrig fiskat i. Farsan hade dock varit där i samband med älgjakten och fångat en massa småöring.



Mycket riktigt, småöring fanns det gott om...



Och ja, jag var fräck nog att ta upp en, ville ju ha nåt på kvällsmackan =)



De var förvånansvärt starka de små rackarna, de större av de små kämpade på så att man nästan trodde att det var kilosfisk på gång. Lyckades förresten skåda just en sån, när jag vadade. Jag stötte fram den en bit framför mig, och den ställde sig med stjärten mot forsen och stog till synes perfekt för att kunna ta en förbipasserande fluga. 
Med en puls på 240, skakningar i hela kroppen och hjärtflimmer var det dock svårt att få till ett bra kast. Det hela resulterade så klart i att hela fluglinan drogs ner före flugan, och så klart skrämde bort den vackra öringen.



Hur som helst hade vi en mycket trevlig käll med mycket napp, och god mat.





Det härliga med norrland och fiske på sommaren är de ljusa nätterna, vi var hemma vid 1-tiden även denna kväll.  Oförglömliga nätter!

Kommentarer
Postat av: Pierre

fin öring på bilden.

Vad vägde en sådan?

2008-07-17 @ 08:47:17
URL: http://www.teamnappet.se
Postat av: Sånglöf

=) Den var inte stor, dryga 2hg kanske. Men som sagt, var sugen att ha nåt på mackan!

2008-07-17 @ 09:55:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0