Fjällfiske 2008 dag 3

Efter sent flugfiske dagen innan blev det ännu en lugn morgon. Dagens huvudtur skulle bli bäckmete efter bäcköring, vi började dock med att dra med hela gänget (brorsan hade hela sin familj med upp) till sjön där Jonas och jag inlett veckan,  för trevlig gemenskap/fiske. Vi hade hyfsat skönt väder och fårhållandevis lite mygg, så både brorsans ungar med fru stog ut  =).  Trots att fisket inte stog helt i centrum, levererade sjön som vanligt fin abborre när man väl försökte.
Brorsans ungar fångade sina första fiskar, och det är väl inte dåligt att inleda sin fiskekarriär med en abborre på 4hg?



Härligt att grilla nyfångad abborre över öppen eld!



Vi tog en liten tur ut med båten med en av brorsans ungar oxå, lyckades pricka in ett ordentligt nappryck med napp på varenda kast. Brorsans grabb tog flest av oss, och det riktigt lös i ögonen på honom! Bara att hoppas att han är fast nu! =)

Jag lyckades även kroka min största för denna tripp, en fin väläten abborre på 5hg


Efter det var det dags att dra sig hemmåt och packa för bäckmetet. Farfar vet ett ställe där det brukar finnas gott om dom, förra året fick jag 16st fina bäcköringar där.

Det som dock gör det hela mindre trevligt där längs bäcken är så klart myggen, det finns galna mängder där ute.




Efter en stunds vandring skymtade vi bäcken...



Just där bilden ovan är tagen är ett perfekt ställe för öringen, där bäcken bilder ett litet sel, vattensamling, där brukar de stå och lura. Något var dock underligt denna kväll, och det var inte frånvarande mygg, för mygg fanns det gott om. Däremot vägrade fisken nappa!



Tålamodet tröt rätt snabbt bland alla mygg när fisken lös med sin frånvaro. Det brukar normalt bara smälla till så fort man sänker ner masken i vattnet, nu hände ingenting, förutom att myggen attackerade som galningar. Brorsan lyckades iaf till sist kroka ett par stycken, jag hade inte ett enda napp...



Min kompis Jonas fick till slut upp en han med, och det kan jag väl bjuda på, hans första bäcköringsmete någonsin, vore ju tråkigt för'n att bli fisklös! =)



En ganska misslyckad bäcköringstur, och den enda turen på hela resan där jag inte var nöjd med fisket. Men så är det, man kan ju inte få allt, och för det mesta brukar betydligt fler dagar än en bjuda på dåligt fiske!


Kommentarer
Postat av: Pierre

Jävligt otrevligt med så mycket mygg.

Synd att fisken inte var i tagen.

Skoj att barnen fick bra med fisk, dom blir nog fast ska du se!

2008-07-19 @ 15:55:02
URL: http://www.teamnappet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0