Fjällfiske 2008 Dag 1

Efter en ca 7 timmar lång bilresa var vi äntligen framme i Rönnäs som ligger strax utanför Vilhelmina.
Fiskesugen som man var så orkade man självklart inte vänta tills nästa dag med fisket, så Jonas och jag drog iväg till en intilliggande liten skogssjö som hyser grov abbore, och dessutom mycket och nappvillig fisk.
Har endast fiskat där sommartid en gång förut, och då bjöds det på riktigt drömfiske efter abborre. Jiggfiske brukar vara det givna här, men eftersom jag är nyfrälst på popper var det en liten sådan som fick börja mitt fiske.
Redan i första kastet flög en gädda upp och tog betet på ett akrobatiskt sätt, härligt att se!  Ingen baddare, ca 1,5kg, men härligt ändå att ta på popper.



Det dröjde inte många kast innan nästa fisk var krokad, denna gången en abborre i fin matstorlek, ca 3hg.
Vetskapen om att det simmar mycket grövre abborrar än så i sjön gjorde mig bara ännu mer taggad.


Bara några minuter senare fick Jonas känna på att det finns fin abborre i sjön, han krokade då kvällens största på dryga 5hg.  Inget monster med denna sjöns mått mätt, men helt klart en mkt fin abborre.



Som om det inte räckte med att fisket var på topp, så fick vi dessutom se en älgko gå och beta längs vattnet. Ett smått magiskt ögonblick mitt ute i en norrländsk liten skogssjö, långt ifrån folk och fä. Älgen finns att skåda på bilden under här, dock lite svår att se. Syns i mitten av bilden, lite till vänster.



Totalt denna vackra kväll landades ca 20 abborrar med en medelvikt på ca 4hg, det landades även 6 gäddor och tappades många fiskar. En riktigt underbar start på en härlig fiskevecka!





Återkommer ang. dag 2 så snart som möjligt!

Kommentarer
Postat av: Pierre

Härligt att ha sådant fiske.

Och naturupplevelser.

2008-07-11 @ 18:43:39
URL: http://www.teamnappet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0