Gäddtur vid Forsmark

Hade galen fiskefeber igår, så jag bestämde mig för att jag skulle ta en tur förbi Forsmark idag i jakt på gädda.
Man brukar kunna få en del där, har aldrig tagit nån över 4 kilo än men det borde bara vara en tidsfråga.  Flera  tidigare turer har slutat med ca 10 landade gäddor, vilket jag tycker är riktigt bra.

Var grymt blåsigt idag, nordöstliga vindar om jag inte misstar mig. Var smått kallt trots att solen sken. Efter nästan 3 timmars fiskande var jag dessutom fortfarande fisklös.  Tog en fikapaus och fotade denna bild:

image5


Denna Buster Jerk har lurat mången gädda för mig. Så var ju tvungen att prova den även vid rastplatsen.

Ser ni den lilla vass-samlingen på andra sidan viken där? Där brukar det kunna stå en och annan gädda.
Och ser man på, efter en hel förmiddag utan fisk nappar det på andra kastet, inte mycket att skryta med, men ändå.

image6

Hade bestämt sedan tidigare att ta hem en gädda idag, brukar annars alltid släppa dem.  Notera förresten spiggen på kroppen, gäddan hade ca 4st sånna där i käften.  Vikten på gäddan uppskattningsvis ett drygt kilo.

Hann inte mer än ut med draget igen så satt nästa gädda på kroken, vid samma vassrugg igen, fast mer till höger.
Landar efter en stund den piggaste 2-kilosgäddan i mannaminne. Trodde nästan det var havsöring på g! :-)

image7

Tyvärr satt den så illa krokad att jag även var tvungen att avliva den med. Men efter alla år av C & R så är det väl inte hela världen.  De ligger bägge två filéade i frysen nu.

Blev ingen tioklubbare denna gång heller, men skam den som ger sig!

/Sånglöf


Kommentarer
Postat av: Tezzie

wow vilka foton!!

Du skriver bra, fortsätt med det!

2008-05-13 @ 20:47:41
URL: http://royalblue.blogg.se
Postat av: Sånglöf

"wow vilka foton!!

Du skriver bra, fortsätt med det!"

Kul att höra!
Är ny på sånt här med bloggande!
Lovar att hålla bloggen uppdaterad så fort jag varit ute på en tur.

2008-05-14 @ 19:02:41
Postat av: Pierre

Välkommen till bloggvärlden.
Alltid lika roligt att stöta på fiskebloggar.
Dessa är ju inte de vanligaste i blogg världen.

Fina gäddor du fångat.
Kommer att kika in här då och då för att läsa om ditt fiske.

2008-05-14 @ 21:25:37
URL: http://www.teamnappet.se
Postat av: Micke.S

Alltid roligt med fiskebloggar.
Skitfiske på dig /Micke.S

2008-05-18 @ 19:54:44
URL: http://fiskeborlange.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0