Fjällfiske 2008 dag 4

Fjärde dagen, och äntligen upp till fjällen! Stack iväg på morgonen, upp emot Saxnäs, för att börja dagen med dragrodd med långdrag. Finns ganska gott om röding där uppe, så förväntningarna var på topp. Farfar hade fått dryga 30st förra sommaren.



Var hyfsat väder, solen tittade fram mellan molnen titt som tätt och värmde härligt. Tog en stund innan första fisken kom upp, men till slut satt den där. Ingen bjässe, men en fin röding ändå.



Verkade hugga på ungefär samma ställe för alla, så nu hade vi hittat vår "hot spot". Varvet efter högg det för Jonas, på precis samma ställe, en lite större fisk denna gång.



Vi togg sedan ett par till, på precis samma ställe. Fick ingen jättemängd, totalt 7st i vår båt om jag inte missminner mig.
Farfar krokade den största innan vi skulle bryta för att börja vår vandring upp på fjället. Hans röding var en fin väläten rackare på 8hg.



Vi fick sedan i efterhand höra att Åke, pappas kusin, senare under dagen krokad en bjässe på 1,3kilo.  Hade varit kul att få se, det är en riktigt fin fjällröding det!

Efter en härlig tur med långdrag var det dags att bryta och förbereda fjällturen.
Vi hade en ca 7km lång vandring framför oss. Med gott mod begav vi oss mot Rukkesvardo, mitt ute på fjället.
En härlig start, med ett par kilometer lodrät stigning, fick min far att flåsa lite lätt...  ;-)



Efter ca 2,5 timme var vi dock framme vid övre Satsån, där vi slog läger vid en fin liten tjärn.



Tydliga vak syntes nere på tjärn, så jag fullständigt flög i vadarbyxorna för att testa lyckan. Och se där, redan på första kastet krokade jag en liten öring. Han fick dock simma tillbaks, lite större hade jag tänkt ta.
Det hela följdes upp med flera napp och flera fiskar, det var gott om vak och riktigt kul fiske. Dock var de flesta fiskarna för små för att vara nåt att ta vara på. Krokade dock till slut ett par stycken på ca 3hg, vilka jag behöll.



Vi hade riktigt underbart väder under den tidiga kvällen här, tyvärr så hade jag glömt kameran vid tältet i bråskan att få doppa kroken, så jag har inga bilder att visa. Öringen ovanför togs dagen efter, men var i samma viktklass, ca 3hg.
flugan de högg på var en egenbunden Klinkhåmer.



Inte för att det verkade spela så stor roll, de högg på allt.
Lite senare på kvällen/natten, efter en härlig middag, tog vi en tur ner till själva Satsån också, ca 200m från lägerplatsen. Tog lyckligtvis med kameran denna gång.





En underbar natt, trots att fisket var aningen trögare. Att smyga runt med flugspö i midnattssol mitt ute på fjället är en upplevelse som inte kan beskrivas, utan måste upplevas. Helt klart en av de underbaraste nätterna i mitt liv. Lyckades även kroka min största öring denna natt, tog på en haröra med guldskalle.



Vägde nära på 4hg, inget monster, men en av de tuffaste fighter jag någonsin haft med en fisk, kommer aldrig att glömma den. Magiskt att stå mitt ute i fjällvärlden, knäppt tyst, rosa reflektioner i vattenytan och pigg öring på kroken!
Får rysningar bara av att tänka tillbaks. 

På vägen tillbaks till lägerplatsen fick vi även en mäktig syn när marsfjällens silhuett (stavning?) pampigt visade sig i midnattsljus. Magiskt!



En underbar avslutning på en underbar fiskedag!

Kommentarer
Postat av: H

Den där Jonas var en riktig pudding!

2008-10-28 @ 22:03:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0